pager

Seorang DEVELOPER , bangga tak ?



ASSALAMUALAIKUM ! * sambil tersenyum sendiri tengok churp2 money dok jalan :PP(lai lai mai tekan churp2 saya ) kekeh3 sempat lagi aku perdangankan yeh . huhu.. apalaah sangat dengan usaha aku berbanding blogger yang just letak titik saja.. semua orang serbu kan :)
malam yang berbahagia nih berumpamaan dengan malam jumaaat aku nak buat entry baiiik punya , iaitu pasal seorang developer. tahukah anda siapakah seorang "developer" ini ? haaaaa ..... seorang developer ini terdiri dari pelbagai jenis  hihi .. so anda semua kena faham dengan betol setiap section mereka.antara yang paling famous adalah mobile application developers (latest), web developers,software developers ...so, kenalkan huhu .. antara ciri-ciri mereka perlu ada untuk menjadi develpopers adalah seperti dibawah:




HAHA ! sebelum tuh jangan tension dulu , tidak disedikan coding yea disini .



1) kalau anda semua nak sangat menjadi seorang developer yang berjaya ! anda perlu ada perasaan cinta akan KOMPUTER dan programmming ... perlu rasa nak pelok cium jaaaaaa komputer tuh . baru boleh jadi antara kalangan developer kalau yang tak sukaaa tuh ... errr .. betulkah dia seorang developer... fikir-fikirkan ..

2) Think-out-of-box , Haaa .. kalau anda rasa anda adalah dari kalangan orang yang suka berfikir luar dari kotak A.K.A berfikiran jauh dan sentiasa berinspirasi dengan idea-idea baru .. tahniah anda terpilih. sukaaa dia ;)

3) Wide knowledge, maksudnya anda berpengetahuan luas dan mempunyai bakat dan ilmu yang MAHAL dalam scince komputer fundamental seperti database management,algorithm ,data structure,write coding,operating system, object oriented programming,or hardware dan networking .banyakkan yang perlu tahu ... tapi ... berbaloi ...

4) User Oriented . Yang ini naksudnya seorang developer akan memahami seseorang pengguna teknologi IT ini memerlukan apa dari segi keperluan it mereka. hebat-hebat .



 5) JUJUR ! penting dalam business baru halal yer rezeki kita ..

6) Strong Research skill .Rajin menggali ilmu di rata-rata tempat exspecially pakcik google .

7) Memahami keperluan spesifikasi .Iaitu seorang yang dapat memenuhi sesebuah software requirement seperti, menyelesaikan masalah,test, dan algorthm sesuah software.
8) Developement tools . sebagai seorang developers kita seharusnya pandai menggunakan segala peralatan dan perisian yang diperlukan oleh seorang developer contohnya IDE untuk java , dreamweaver untuk php, python dan sebgainya lagi . jangan lepaskan peluang mengenali bahasa-bahasa robot ini . hehe  tekan sini untuk info google doing reseach about Programming language :) 
9) Cares about maintanability . Maksudnya kita perlu tahu setiap program adalah robot.hehe. robot-robot ini adalah sesuatu benda yang tidak sempurna dan perlu dikawal , jadi developers perlu sentiasa memerhati dan maitain performaince robot-robot tersebut supaya tidak terkantoi :PP FYI ! kena selalu up-to-date 

HAAA ! ini projek pertama aku membuat MobileApp
 using java (kali pertama tahu apa itu MobileAPP.)



NAK LAGI ..??? haha ... nantilah pulak k ..
 time to sleep goodnight!!!!





♥ Terima Kasih daun keladi ,kalau sudi datang lagi ☻ ✔ .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

dearest ♥ ,
thanks sudi komen ..

 
Blogspot Verified Officially by PelangiBiru